Skip links

7 dni 24 godz. na dobę

Gdańskie Centrum Kontaktu

58 52 44 500

zadzwoń

POMOC I WSPARCIE dla Seniorów

Zobacz spis treści Informatora Gdański Senior 2021

Strona nr. 94-126 w wersji drukowanej

Zobacz w PDF

POMOC I WSPARCIE dla Seniorów

Ponad połowa (57,3%) seniorów w Gdańsku to osoby sprawne i samodzielne. 74% deklaruje, że nie ma potrzeby korzystania z systematycznej pomocy ze strony rodziny lub innych osób. Spośród osób wymagających takiej pomocy – ponad 90% ją otrzymuje. Pomocy starszym gdańszczanom zdecydowanie najczęściej udzielają dzieci (73,9%), synowe/zięciowie (25,2%), wnuki (23,2%) oraz współmałżonkowie (12,9%).* 

*Źródło: P. Czekanowski, J. Załęcki, M. Brosz, Gdańska starość. Portret socjologiczny mieszkańców Gdańska w wieku 65+, Gdańsk 2013.

1. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku

W ramach swojej działalności kluby samopomocy organizują m.in. imprezy kulturalne, spotkania świąteczne, zajęcia sportowo-rehabilitacyjne dla sędziwych gdańszczanek i gdańszczan

Dzienne domy pomocy to miejsca dziennej opieki, w których osoby starsze m.in. wspólnie spędzają czas, mają zapewnione wyżywienie, rozwijają zainteresowania, organizują koncerty, prelekcje, uczestniczą w wycieczkach do muzeów, teatrów, realizują swoje pasje, nawiązują przyjaźnie. Placówki te są jednostkami publicznymi lub prowadzonymi na zlecenie Miasta, przez organizacje pozarządowe. Głównym zadaniem DDP jest jak najdłuższe utrzymywanie sprawności fizycznej i aktywności społecznej osób starszych w ich środowisku zamieszkania.

To placówki dziennego pobytu, które świadczą usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym. Do placówki mogą być kierowane osoby, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają wsparcia w środowisku rodzinnym i społecznym.

Usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze (rehabilitacja) oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi są formą pomocy zarówno dla osób starszych, samotnych, które ze względu na zły stan zdrowia lub z innych przyczyn wymagają pomocy osób drugich, jak również dla posiadających rodzinę, której członkowie nie są w stanie takiej pomocy zapewnić. Głównym celem usług jest zaspokojenie codziennych, podstawowych potrzeb, a przez to umożliwienie pozostania w środowisku domowym. Dodatkowo usługi mogą zapewnić osobom wsparcie w:
• utrzymaniu stabilnego stanu zdrowia,
• uniknięciu powikłań związanych z hospitalizacją, długotrwałą lub przewlekłą chorobą,
• kompensowaniu ograniczonej zdolności do samodzielnego poruszania przy pomocy osoby drugiej, poprawie samopoczucia, zwiększaniu samodzielności, zapobieganiu izolacji społecznej.

Usługi opiekuńcze przyznaje się na wniosek osoby zainteresowanej, po przeprowadzeniu przez pracownika socjalnego wywiadu środowiskowego, na podstawie którego określa się ich zakres, częstotliwość świadczenia i liczbę godzin oraz wysokość odpłatności. Wymiar i zakres usług ustalany jest indywidualnie dla każdej osoby wymagającej pomocy. Osoba ubiegająca się o przyznanie usług opiekuńczych powinna zgłosić się do Centrum Pracy Socjalnej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, właściwego dla miejsca zamieszkania (w tym przypadku brane jest pod uwagę miejsce faktycznego pobytu osoby, a nie miejsce zameldowania). Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych (m.in. prowadzenie gospodarstwa domowego, samoobsługa), opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz w miarę możliwości
– zapewnienie kontaktu z otoczeniem.

Specjalistyczne usługi opiekuńcze (rehabilitacja) dostosowane są do indywidualnych potrzeb, wynikających z niepełnosprawności i polegają na usprawnianiu zaburzonych funkcji organizmu, zgodnie z zaleceniami lekarskimi. Realizowane są przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym (fizjoterapeuci, rehabilitanci).

Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi dostosowane są do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia i mają m.in. na celu uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, kształtowanie umiejętności niezbędnych do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i społecznego funkcjonowania, motywowanie do leczenia i aktywności. Podmiot realizujący Adres Kontakt telefoniczny/e-mailowy

Uwaga!
W Gdańsku osoby powyżej 95 roku życia są zwolnione z opłat za usługi opiekuńcze

Podstawę prawną do skierowania do domu pomocy społecznej stanowi ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004 (tj. Dz.U z 2019 poz. 1507 ze zmianami), wg której: „osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, nie mogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej’. Osoba ubiegająca się o przyjęcie do domu pomocy społecznej powinna zgłosić się do Centrum Pracy Socjalnej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku, właściwego dla miejsca zamieszkania (w tym przypadku brane jest pod uwagę miejsce faktycznego pobytu osoby, a nie miejsce zameldowania).

Dokumenty wymagane w sprawie skierowania do placówki
wywiad środowiskowy u osoby ubiegającej się o miejsce w domu,
• zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia,
• opinia ośrodka pomocy społecznej dotycząca stopnia sprawności,
• decyzja o przyznaniu zasiłku stałego lub decyzja organu rentowo-emerytalnego, ustalająca wysokość renty lub emerytury,
• oświadczenie o stanie majątkowym,
• pisemna zgoda osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego na umieszczenie w domu pomocy społecznej, a w przypadku braku zgody postanowienie Sądu o umieszczeniu „bez zgody”,
• zgoda na ponoszenie odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej,
• oświadczenie o wysokości dochodu osoby ubiegającej się o umieszczenie w placówce, jej małżonka, zstępnych przed wstępnymi, zobowiązanych do ponoszenia odpłatności.

Opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnoszą:

1. mieszkaniec, nie więcej niż 70 % ze swojego dochodu,
2. małżonek, zstępni (tj. dzieci, wnuki, prawnuki) przed wstępnymi (tj. rodzice, dziadkowie,
pradziadkowie),
3. gmina, z terenu której osoba została skierowana, w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania, a opłatami wnoszonymi przez osoby, o których mowa w pkt. 1, 2.

Klienci Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie  w Gdańsku mogą korzystać z 5 domów pomocy społecznej dla osób starszych i przewlekle somatycznie chorych.

Domy pomocy społecznej
ul. Hynka 12 Stowarzyszenie Domu Opieki „Złota Jesień”
ul. Fromborska 24 Caritas Archidiecezji Gdańskiej
ul. Przemyska 19 Fundacja Laurentius
ul. Hoża 4 Jednostka organizacyjna Miasta Gdańska
ul. Polanki 121 Jednostka organizacyjna Miasta Gdańska

Aktualny wykaz domów pomocy społecznej wpisanych do Rejestru domów pomocy społecznej będących pod nadzorem wojewody znajduje się na stronie internetowej PUW:
https://uwgdansk.bip.gov.pl/rejestry-wps/rejestr-domow-pomocy-spolecznej.html
Pamiętajmy, brak wpisu do rejestru oznacza, że dom lub placówka działa nielegalnie!

Kontakt i więcej informacji:
Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku
Sekretariat Wydziału Polityki Społecznej
tel.: 58 307 72 87
fax: 58 301 43 37
e-mail: wps@gdansk.uw.gov.pl

Dla osób starszych, wymagających okresowego wsparcia gdański MOPR prowadzi miejsca
czasowego pobytu.
Stowarzyszenie na Rzecz Bezdomnych „Agape” miejsca
czasowego pobytu:
Nowy Staw,
ul. Mickiewicza 32

Centrum Wielofunkcyjnej PomocyOsobom Starszym, ul. Hoża 4
(budynek Domu Pomocy Społecznej „Ostoja”)
W punkcie specjalista m.in. udziela kompleksowej informacji o możliwości skorzystania z oferty pomocy społecznej, kieruje do odpowiednich instytucji oraz pomaga wypełnić wnioski i formularze.
Punkt jest czynny od poniedziałku do piątku,
w godz. 8.00–15.00.
Kontakt:
Dom Pomocy Społecznej „Ostoja”
ul. Hoża 4, 80-628 Gdańsk
tel.: 58 307 09 22, 58 308 95 91

Punkt Wsparcia Środowiskowego „Przy Szopenie”, ul. Chopina 24

Stanowi formę gdańskiego zintegrowanego  systemu pomocy środowiskowej dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin. Świadczy m.in. wsparcie psychologiczne, prawne, socjalne oraz doradztwo zawodowe osobom zaburzonym psychicznie i ich rodzinom. Konsultacje odbywają się w dni robocze: od poniedziałku do czwartku w godz. 9.00–19.00, w piątek w godz. 9.00–16.00.

Kontakt:
Środowiskowy Dom Samopomocy
„Młodzieżowy Szopen”
ul. Chopina 42, Gdańsk
tel/fax. 058 345 27 64
e-mail: fundacjafosa@gmail.com

Centrum Informacji i Wsparcia dla Niewidomych i Słabowidzących Mieszkańców Gdańska, ul. Jesionowa 10

Punkt m.in. udziela informacji o przysługujących ulgach i uprawnieniach dla osób niewidomych i słabowidzących, prowadzi szkolenia z zakresu czynności dnia i samoobsługi osób niewidomych, a także prowadzi bibliotekę książki mówionej. Punkt jest czynny:  poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. 8.00–15.00,
wtorek w godz. 11.00–18.00.
Kontakt:
Polski Związek Niewidomych
Okręg Pomorski
ul. Jesionowa 10,
tel./fax 058 341 26 83

Zadania z tego zakresu realizowane są m.in. dla seniorów, ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i obejmują:
• udzielenie dofinansowań na likwidację barier architektonicznych,  w komunikowaniu się i technicznych,
• dofinansowanie do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym,
• dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
• dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny dla osób fizycznych.

Składanie wniosków i ich realizacja odbywa się w danym roku kalendarzowym – wnioski niezrealizowane nie przechodzą na rok następny. Warunkiem koniecznym ubiegania się o dofinansowanie ze środków PFRON jest posiadanie aktualnego dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność (orzeczenie). Osoby starsze mogą także uzyskać pomoc ze środków PFRON w ramach pilotażowego programu „Aktywny samorząd”. Wszelkie informacje dotyczące dofinansowań na stronie: www.mopr.gda.pl (zakładka: osoby niepełnosprawne), link: http://mopr.gda.pl/wsparcie-dla/osoby-niepelnosprawne/

Skorzystaj z oferty wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego
Z wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego (prowadzonej na zlecenie MOPR przez Stowarzyszenie „Wspólnota Serc”) skorzystają mieszkańcy Gdańska, posiadający aktualne orzeczenie o niepełnosprawności lub w przypadku jego braku, wykazujący zasadność używania danego sprzętu lub urządzenia. W ofercie są m.in.: wózki inwalidzkie, balkoniki, chodziki, łóżka rehabilitacyjne, kule, stabilizatory, temblaki, rowery rehabilitacyjne, kołnierze, gorsety, rotory, materace gimnastyczne, inhalatory dyszowe i ultradźwiękowe, ciśnieniomierze oraz inny niezbędny sprzęt.
Kontakt
Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego czynna w dni powszednie,
al. Gen. J. Hallera 115, 80-416 Gdańsk,
tel. 58 301 30 16.

Posiłki dla osób starszych dostarczane do miejsca zamieszkania
W ramach niniejszego zadania zaplanowano  codzienne (w dni robocze) przygotowanie i dostarczenie pełnowartościowych gorących posiłków, uwzględniających dietę osób starszych.

Przewóz mikrobusami osób niepełnosprawnych dla korzystających z ośrodków wsparcia
Osoby starsze z ośrodków wsparcia, prowadzonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku lub zleconych przez MOPR do prowadzenia, mogą korzystać z przewozu mikrobusami w ramach systemu pomocy społecznej. W tym celu powinny złożyć wniosek do 30 kwietnia w roku realizacji usługi lub na 4 miesiące przed planowanym terminem objęcia przewozami abonamentowymi.

Miejsce składania wniosków:
MOPR, ul. Dyrekcyjna 5, 80-852 Gdańsk lub
ul. Konrada Leczkowa 1A, 80-432 Gdańsk
lub Centra Pracy Socjalnej w Gdańsku.
Kontakt:
Wydział Integracji i Rehabilitacji,
ul. Dyrekcyjna 5, 80-852 Gdańsk,
tel. 58 320 53 47.

Gdański MOPR, wraz z partnerami m.in. Policją, Stowarzyszeniem Przedsiębiorczości i Rehabilitacji, ośrodkami wsparcia dla osób starszych co roku organizuje spotkania aktywizujące, imprezy profilaktyczne, edukacyjne, rozrywkowe dla osób 60+. To wszystko w ramach projektu „Seniorze zadbaj o słoneczną jesień”. Spotkania poświęcone są m.in. zdrowiu, bezpieczeństwu społecznemu i życiowemu sędziwych mieszkanek i mieszkańców Gdańska. Imprezy zawsze mają charakter otwarty i służą integracji oraz aktywizacji. Szczegółowe wiadomości o cyklu projektowym są zamieszczane na bieżąco i dostępne w zakładce: aktualności, na stronie: www.mopr.gda.pl

2. Hospicja w Gdańsku

Hospicjum (łac. hospitium) oznacza instytucję, która funkcjonując w ramach systemu opieki zdrowotnej, wykorzystuje metody opieki paliatywnej. Opieka ta dedykowana jest pacjentom przewlekle oraz nieuleczalnie chorym i obejmuje:
•  pomoc medyczną skoncentrowaną na leczeniu objawowym, mającym na celu łagodzenie skutków choroby oraz
•  pomoc pozamedyczną: pomoc psychologiczną, duchową oraz socjalną udzielaną pacjentom i ich rodzinom w czasie długotrwałej choroby i odchodzenia bliskiej osoby.
Działania hospicjum często obejmują również opiekę nad rodziną i bliskimi po śmierci pacjenta. Ze względu na specyfikę działania możemy wyróżnić hospicja perinatalne, hospicja dziecięce oraz hospicja dla dorosłych.
Drugi podstawowy podział w ramach tych grup wyróżnia hospicja stacjonarne (w ramach szpitalnych oddziałów opieki paliatywnej bądź instytucji dedykowanych) i hospicja domowe (opieka hospicyjna prowadzona w domu chorego).

Hospicjum
im. Ks. Eugeniusza Dutkiewicza SAC w Gdańsku
ul. Kopernika 6, 80-208 Gdańsk
Recepcja
tel. 58 340 61 00, tel. kom.: 668 450 749
e-mail: recepcja@hospicjum.info

Fundacja Hospicyjna
ul. Chodowieckiego 10, 80-208 Gdańsk
tel./fax: 58 345 90 60
tel. 697 998 206
e-mail: fundacja@hospicja.pl

Hospicjum Gdańskie
im. Matki Teresy z Kalkuty
ul. Fieldorfa 23, 80-041 Gdańsk
tel./fax: 58 344 09 93
tel. 603 953 425
e-mail: biuro@hospicjum.net

Hospicjum
im. św. Judy Tadeusza
i Fundacja Hospicyjna
im. św. Judy Tadeusza
ul. Aksamitna 1, 80-001 Gdańsk
tel./fax: 58 305 25 45
telefon kom.: 607 503 226
e-mail: hospicjum.sw.judy@onet.pl

3. Gdańskie Centrum Świadczeń

Centrum jest jednostką, która wspiera mieszkańców Gdańska przez:
• wypłatę świadczeń rodzinnych,
• wychowawczych,
• opiekuńczych,
• z funduszu alimentacyjnego,
• wypłatę dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
• pomoc materialną dla uczniów,
• obsługę wniosków o obniżki czynszowe

Osobiście:
Punkt informacyjny
Gdańskiego Centrum Świadczeń
ul. Powstańców Warszawskich 25 Budynek C,
80-152 Gdańsk
Telefonicznie: 58 326 79 89
Za pośrednictwem poczty elektronicznej:
info@gdansk.gda.pl
korzystając ze strony internetowej:
www.gcs.gda.pl

Punkt informacyjny
Gdańskiego Centrum Świadczeń
ul. Powstańców Warszawskich 25 Budynek C,
80-152 Gdańsk,
strona internetowa: www.gcs.gda.pl

Osobiście:
Gdańskie Centrum Świadczeń,
Dział Obsługi Mieszkańców,
ul. Powstańców Warszawskich 25 Budynek C,
80-152 Gdańsk
Za pośrednictwem poczty na adres:
Gdańskie Centrum Świadczeń,
ul. Powstańców Warszawskich 25,
80-152 Gdańsk

POMOC MIESZKANIOWA

Obniżka dochodowa czynszu
• przysługuje osobie zamieszkującej w mieszkaniu wynajmowanym z zasobów Miasta Gdańska,
• przyznawana jest na okres 12 miesięcy,
• po upływie tego czasu można ubiegać się o nią ponownie,
• wymagane dokumenty: wniosek, deklaracja o wysokości dochodów, dokumenty lub oświadczenia
• potwierdzające wysokość dochodów osiągniętych w okresie ostatnich 3 miesięcy.

Dodatek energetyczny
• przysługuje osobie zamieszkującej w lokalu, na utrzymanie którego przyznany został dodatek mieszkaniowy,
• wymagane dokumenty: wniosek ze wskazaniem konta osobistego lub konta dostawcy energii, umowa sprzedaży energii elektrycznej zawarta z jej dostawcą.

ŚWIADCZENIA OPIEKUŃCZE

Zasiłek pielęgnacyjny
przyznawany jest w celu częściowego pokrycia wydatków wynikających z konieczności zapewnienia opieki w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji,
• przysługuje osobie niepełnosprawnej lub osobie, która ukończyła 75 lat,
• nie przysługuje seniorowi, jeżeli pobiera dodatek pielęgnacyjny z innego tytułu lub zamieszkuje w placówce zapewniającej całodobowe, nieodpłatne i pełne utrzymanie,
• wysokość świadczenia 215,84 zł miesięcznie,
• wymagane dokumenty: wniosek, kopia orzeczenia o niepełnosprawności, oświadczenie o sposobie wypłaty zasiłku pielęgnacyjnego, dowód osobisty do wglądu.

Specjalny zasiłek opiekuńczy
przysługuje osobie, która zrezygnowała z pracy lub jej nie podejmuje, aby stale opiekować się seniorem, posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności,
• przysługuje, gdy dochód w rodzinie nie przekracza kwoty 764 zł na osobę,
• nie przysługuje, gdy osoba sprawująca opiekę pobiera emeryturę, rentę, zasiłek stały, nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne, legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub na osobę wymagającą opieki (seniora) inna osoba ma ustalone prawo do wcześniejszej emerytury,
• wysokość świadczenia 620 zł miesięcznie,
• wymagane dokumenty:
• wniosek,
• kopia orzeczenia o niepełnosprawności osoby wymagającej opieki,
• oświadczenie o innym dochodzie niż podlegający opodatkowaniu,
• oświadczenie o sposobie wypłaty specjalnego zasiłku opiekuńczego,
• dowód osobisty do wglądu,
• inne dokumenty w zależności od indywidualnej sytuacji

Świadczenie pielęgnacyjne
• przysługuje, gdy niepełnosprawność seniora powstała nie później niż do ukończenia 18 roku życia, w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia,
• nie zależy od dochodu,
• nie przysługuje, gdy osoba sprawująca opiekę pobiera emeryturę, rentę, zasiłek stały, nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne, legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub na osobę wymagającą opieki (seniora) inna osoba ma ustalone prawo do wcześniejszej emerytury lub osoba wymagająca opieki (senior) pozostaje w związku małżeńskim, chyba że współmałżonek legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności,
• wysokość świadczenia 1 971 zł miesięcznie, kwota świadczenia pielęgnacyjnego podlega corocznej waloryzacji od dnia 1 stycznia
• wymagane dokumenty:
• wniosek,
• kopia orzeczenia o niepełnosprawności osoby wymagającej opieki,
• oświadczenie o sposobie wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego,
• dowód osobisty do wglądu,
• inne dokumenty w zależności od indywidualnej sytuacji.

4. Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w Gdańsku

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna  udzielana jest od godziny 18 po południu do 8 rano w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy. Z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej udzielanej w punktach nocnej i świątecznej pomocy można skorzystać w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia:
• gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub grożących istotnym uszczerbkiem na zdrowiu,
• zastosowane środki domowe  lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
• zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może się udać po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (nie obowiązuje rejonizacja), niezależnie od tego, gdzie mieszka i do którego lekarza lub pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację. Dyżurujący w przychodni lekarz udziela porad w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie, a w przypadkach medycznie uzasadnionych w domu pacjenta. W razie konieczności lekarz lub pielęgniarka udzielają pomocy w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w domu chorego. Pomoc wyjazdowa udzielana jest jednak przez właściwy punkt nocnej i świątecznej pomocy, przypisany do konkretnego obszaru. Lekarz udzielający pomocy w ramach opieki wyjazdowej może, jeśli zajdzie taka potrzeba, skierować pacjenta do szpitala lub wezwać karetkę pogotowia ratunkowego. W punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjent ma prawo do zaświadczenia, które związane jest z zakresem udzielanych w tym miejscu świadczeń, a wynika ze stanu zdrowia pacjenta stwierdzonego przez lekarza w trakcie przeprowadzonego osobiście badania. Obowiązek wystawienia zaświadczenia o niezdolności do pracy lub kontynuowania nauki, lub uczestnictwa w zajęciach sportowych, spoczywa na lekarzu, który taką niezdolność stwierdzi. Każdy świadczeniodawca podstawowej opieki zdrowotnej (lekarz rodzinny) ma obowiązek umieścić wewnątrz przychodni (widoczne także z zewnątrz), adresy oraz numery telefonów podmiotów udzielających świadczeń po godzinie 18 oraz w dni ustawowo wolne od pracy.
800 190 590 – Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) – bezpłatny, całodobowy telefon informacyjny dotyczący m.in. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej

COPERNICUS
Podmiot Leczniczy w Gdańsku
al. Jana Pawła II 50 58 768 46 84
ul. Nowe Ogrody 1–6, wejście A 58 764 06 40

Szpital Dziecięcy Polanki
im. Macieja Płażyńskiego
w Gdańsku
ul. Polanki 117
ul. Polanki 119
58 552 62 65,
58 520 93 02

Nadmorskie Centrum Medyczne
w Gdańsku ul. Świętokrzyska 4 58 763 98 90
Medica Plus

Przychodnia Rodzinna Sp. z .o. o. ul. Stanisława Lema 21 58 340 54 70

5. Teleopieka domowa w Gdańsku

Program teleopieki domowej to rozwiązanie dla osób, u których istnieje duże ryzyko wystąpienia nagłego przypadku zagrażającego życiu lub zdrowiu, niezależnie od wieku czy rodzaju choroby.

Osoba, która jest włączona do programu otrzymuje „bransoletkę życia”, czyli urządzenie, które należy nosić na ręku. Bransoletka wyposażona jest w trzy proste przyciski do łączenia z całodobowym centrum medycznym oraz z koordynatorem pobliskiego domu sąsiedzkiego w wyznaczonych godzinach. „Bransoletka życia” jest wodoodporna, mierzy puls oraz posiada czujnik upadku, a także lokalizator GPS, który ułatwia medykom odnalezienie pacjenta w nagłych przypadkach.

• Udział w pilotażu teleopieki domowej w Gdańsku jest darmowy.
• Współpracujemy z domami sąsiedzkimi na terenie całego Gdańska, po to, aby każda z osób włączonych do programu mogła zwrócić się o doraźną pomoc. Asystenci mieszkańca wspierają podopiecznych w innych działaniach i potrzebach uczestników, takich jak: wolontariat czy wsparcie w życiu codziennym

Fundacja Gdańska
ul. Długi Targ 28/29, 80-232 Gdańsk
e-mail: info@fundacjagdanska.pl

6. Portal opiekunów rodzinnych

Sprawowanie opieki w domu nad osobą chorą  wymaga wielu umiejętności i wiedzy, często nowych. Dostarcza ich portal www.opiekunrodzinny. pl W zależności od rodzaju choroby i potrzeb podopiecznego, tego czy samodzielnie się przemieszcza czy jest osobą obłożnie chorą i leżącą, musimy nauczyć się różnych czynności związanych z pielęgnowaniem, wykonywania ich w poprawny sposób, z dbałością o chorego, ale i własne zdrowie, np. unikając przeciążenia kręgosłupa. Warto mieć też wiedzę na temat ćwiczeń rehabilitacyjnych, potrzebnych do utrzymania jak najdłużej określonego poziomu samodzielności czy też zasad dotyczących zażywania leków i odpowiedniego reagowania na różne objawy choroby. Opieka obejmuje także wsparcie emocjonalne. Wymaga ono cierpliwości, empatii i zrozumienia uczuć podopiecznego. Wymaga też dbania o siebie oraz własne emocje i siły. Ważne jest, by opiekun miał swoje sposoby i czas na odpoczynek oraz osoby, które mu pomagają. O taką pomoc ma prawo i powinien poprosić. Konsekwencje przemęczenia i obciążenia opieką mogą być poważne i nie powinniśmy do nich dopuścić. Wsparcia mogą udzielić różne osoby z otoczenia. Coraz częściej można skorzystać z opieki wytchnieniowej, czyli zastąpienia w opiece przez odpowiednio przygotowaną osobę, która przychodzi do domu podopiecznego na określony czas, dając opiekunowi możliwość odpoczynku, wizyty u lekarza lub zajęcia się innymi sprawami, ważnymi dla opiekuna. O tym, jak zorganizować opiekę w domu, jak dbać o podopiecznego, ale i o siebie, z jakich form pomocy można skorzystać, znajdziecie Państwo informacje na stronie www.opiekunrodzinny.pl, prowadzoną przez Fundację Hospicyjną z Gdańska. Można na niej skorzystać także z filmów informacyjnych, bezpłatnych szkoleń i porad specjalistów, zadając pytanie dotyczące Państwa problemu.

7. Program Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych

Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego  i Wsparcia Osób Zadłużonych, jest miejscem w którym mieszkańcy Gdańska mogą bezpłatnie skorzystać z doradztwa prawno – finansowego, konsultacji edukacyjnych, zarządzania budżetem, uzyskać wsparcie w opracowywaniu programów wyjścia z zadłużenia oraz programów pomocowych dla ofiar przestępstw i nadużyć ekonomicznych.

W siedzibie Centrum przy al. Grunwaldzkiej 8 w Gdańsku z BEZPŁATNYCH PORAD można korzystać od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:30 do 13:30 .

Centrum jest punktem wspierającym dla osób zadłużonych oraz ośrodkiem koordynująco-wspierającym dla podmiotów świadczących usługi w obszarze zadłużeń i edukacji ekonomicznej. Działania podejmowane w ramach poradnictwa prawnego gwarantują przygotowanie zindywidualizowanego dostosowanego do potrzeb odbiorcy dokumentu. Poradnictwo obejmuje:
• pomoc w przygotowaniu pism w postępowaniu ugodowym, sądowym i egzekucyjnym,
• prowadzenie indywidualnych programów wyjścia z zadłużenia,
• prowadzenie indywidualnych programów pomocy osobom będącym ofiarami przestępstw i nadużyć ekonomicznych (w zakresie będących poza kompetencjami Miejskiego Rzecznika Konsumentów),
• prowadzenie grup samopomocowych dla osób posiadających problem utraty kontroli nad długami – proces terapeutyczny,
• udzielenie informacji telefonicznej w godzinach otwarcia Centrum,
• napewnienie współpracy z podmiotami z zakresu zadłużeń i edukacji ekonomicznej w sektorach: pozarządowym, publicznym i prywatnym.

Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych
Gdańsk, al. Grunwaldzka 8
tel. 728 590 288

8. Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych

Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego  i Wsparcia Osób Zadłużonych, jest miejscem w którym mieszkańcy Gdańska mogą bezpłatnie skorzystać z doradztwa prawno – finansowego, konsultacji edukacyjnych, zarządzania budżetem, uzyskać wsparcie w opracowywaniu programów wyjścia z zadłużenia oraz programów pomocowych dla ofiar przestępstw i nadużyć ekonomicznych.

W siedzibie Centrum przy al. Grunwaldzkiej 8 w Gdańsku z BEZPŁATNYCH PORAD można korzystać od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:30 do 13:30 .

Centrum jest punktem wspierającym dla osób zadłużonych oraz ośrodkiem koordynująco-wspierającym dla podmiotów świadczących usługi w obszarze zadłużeń i edukacji ekonomicznej. Działania podejmowane w ramach poradnictwa prawnego gwarantują przygotowanie zindywidualizowanego dostosowanego do potrzeb odbiorcy dokumentu. Poradnictwo obejmuje:
• pomoc w przygotowaniu pism w postępowaniu ugodowym, sądowym i egzekucyjnym,
• prowadzenie indywidualnych programów wyjścia z zadłużenia,
• prowadzenie indywidualnych programów pomocy osobom będącym ofiarami przestępstw i nadużyć ekonomicznych (w zakresie będących poza kompetencjami Miejskiego Rzecznika Konsumentów),
• prowadzenie grup samopomocowych dla osób posiadających problem utraty kontroli nad długami – proces terapeutyczny,
• udzielenie informacji telefonicznej w godzinach otwarcia Centrum,
• napewnienie współpracy z podmiotami z zakresu zadłużeń i edukacji ekonomicznej w sektorach: pozarządowym, publicznym i prywatnym.

Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych
Gdańsk, al. Grunwaldzka 8
tel. 728 590 288

9. Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i mediacyjnego

Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego  i Wsparcia Osób Zadłużonych, jest miejscem w którym mieszkańcy Gdańska mogą bezpłatnie skorzystać z doradztwa prawno – finansowego, konsultacji edukacyjnych, zarządzania budżetem, uzyskać wsparcie w opracowywaniu programów wyjścia z zadłużenia oraz programów pomocowych dla ofiar przestępstw i nadużyć ekonomicznych.

W siedzibie Centrum przy al. Grunwaldzkiej 8 w Gdańsku z BEZPŁATNYCH PORAD można korzystać od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:30 do 13:30 .

Centrum jest punktem wspierającym dla osób zadłużonych oraz ośrodkiem koordynująco-wspierającym dla podmiotów świadczących usługi w obszarze zadłużeń i edukacji ekonomicznej. Działania podejmowane w ramach poradnictwa prawnego gwarantują przygotowanie zindywidualizowanego dostosowanego do potrzeb odbiorcy dokumentu. Poradnictwo obejmuje:
• pomoc w przygotowaniu pism w postępowaniu ugodowym, sądowym i egzekucyjnym,
• prowadzenie indywidualnych programów wyjścia z zadłużenia,
• prowadzenie indywidualnych programów pomocy osobom będącym ofiarami przestępstw i nadużyć ekonomicznych (w zakresie będących poza kompetencjami Miejskiego Rzecznika Konsumentów),
• prowadzenie grup samopomocowych dla osób posiadających problem utraty kontroli nad długami – proces terapeutyczny,
• udzielenie informacji telefonicznej w godzinach otwarcia Centrum,
• napewnienie współpracy z podmiotami z zakresu zadłużeń i edukacji ekonomicznej w sektorach: pozarządowym, publicznym i prywatnym.

Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych
Gdańsk, al. Grunwaldzka 8
tel. 728 590 288

– pomoc prawna (zapisy w godzinach od 10.00 do 14.00 w dni powszednie, tel. 58 342 31 88):
• ul. Dyrekcyjna 5 – pomoc prawną świadczą adwokaci i radcy prawni od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00–17:00.
• ul. Szara 32–33 – pomoc prawną świadczy adwokat od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00–12:00.
• ul. Gustkowicza 13 – pomoc prawną świadczy adwokat od poniedziałku do piątku w godzinach: 9:00–13:00.
• ul. Marynarki Polskiej 134a – pomoc prawną świadczy adwokat od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00–12:00.
• ul. Reduta Wyskok 6 – pomoc prawną świadczy radca prawny od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00–12:00.
• ul. Modrzewskiego 2a – pomoc prawną świadczy radca prawny od poniedziałku do piątku w godzinach: 10:00-14:00.

Punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe w Gdańsku – poradnictwo obywatelskie wraz z mediacją:
Stowarzyszenie OVUM, ul. Kisielewskiego 12
poniedziałek, wtorek, środa, piątek 15:00–19:00
czwartek 08:00–12:00
telefon: 58/350 15 15, email: biuro@ovum.org.pl

Fundacja Teneo, ul. Wajdeloty 28A
poniedziałek–piątek 15:00–19:00
telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl

Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Opata Rybińskiego 10
poniedziałek, środa 13:00–17:00
wtorek 07:30–11:30
czwartek, piątek 16:30–20:30
telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com

Stowarzyszenie Akcja Społeczna, ul. Wyzwolenia 49
poniedziałek 15:00–19:00
wtorek, czwartek 16:00–20:00
środa 14:30–18:30
piątek 15:30–19:30
telefon: 517 939 716, email: nowyport.sas@o2.pl

Stowarzyszenie Akcja Społeczna, ul. Sternicza 2
poniedziałek, czwartek, piątek 08:00–12:00
wtorek 12:30–16:30
środa 13:00–17:00
telefon: 517 939 716, email: porady.sas@o2.pl

Punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe w Gdańsku – pomoc prawna wraz z mediacją:

Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji
Pozarządowych, ul. Gościnna 10
poniedziałek 14:00–18:00
wtorek–piątek 09:00–13:00
telefon: 504 871 478, email: prawo@fundacjarc.org.pl

Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji
Pozarządowych, ul. Grunwaldzka 5
poniedziałek, środa–piątek 09:00–13:00
wtorek 14:00–18:00
telefon: 504 871 478, email: prawo@fundacjarc.org.pl

Fundacja Teneo, ul. Jagiellońska 11
poniedziałek–środa 16:00–20:00
czwartek, piatek 08:00–12:00
telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl

Fundacja Teneo, ul. Gustkowicza 13
punkt specjalistyczny dla osób pokrzywdzonych
przestępstwem, doświadczających przemocy i dyskryminacji
poniedziałek, czwartek 16:00–20:00
wtorek, piątek 08:00–12:00
środa 10:00–14:00
telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl

Fundacja Oparcia Społecznego Aleksandry FOSA, ul. Hoża 4
poniedziałek 13:00–17:00
wtorek, czwartek, piątek 08:00–12:00
środa 15:30–19:30

10. Złota Rączka dla seniora

Celem zadania finansowanego ze środków Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku jest pomoc seniorom 75+, samotnym bądź chorym, zamieszkującym tereny Gdańska. Usługa jest bezpłatna, a w jej skład wchodzi naprawa oraz ewentualne zakupy materiałów na koszt Gdańskiej Spółdzielni Socjalnej (do 80 zł). W ramach projektu do domów osób potrzebujących wysyłany jest pracownik techniczny, który pomaga usunąć drobne usterki. Przez drobne usterki rozumie się niewielkie prace hydrauliczne oraz elektryczne, których naprawa trwa maksymalnie godzinę. Chęć skorzystania z usługi można zgłosić telefonicznie, pod numerem 881 703 096. Koordynator projektu przyjmie zgłoszenie, zweryfikuje je i oceni, czy usterka podlega pod regulamin korzystania z usługi, a następnie ustali termin wizyty Złotej Rączki. –
Chcemy z projektem tym dotrzeć do każdego potrzebującego seniora na terenie całego Gdańska. Drobne usterki często potrafią być utrapieniem dla osób, które nie są już w stanie sobie z nimi poradzić. Niesiemy pomoc i dbamy o to, żeby nasi seniorzy czuli się przy tym bezpiecznie, otoczeni szczególnej jakości opieką. Do tej pory pomogliśmy już 300 osobom i wierzymy, że uda nam się wesprzeć kolejne – mówi koordynator projektu, Natalia Richter.

Pełny regulamin korzystania z usługi dostępny
jest na stronie Gdańskiej Spółdzielni Socjalnej.
www.gss.org.pl
Gdańska Spółdzielnia Socjalna
ul. Solec 4, 80-564 Gdańsk
tel. 881 703 096
e-mail: pr@gss.org.pl

Skorzystaj z naszej pomocy i zamów wizytę u siebie bądź dla potrzebującego seniora z twojej
okolicy.

11. Sklep charytatywny „Z dobrej ręki”

klep charytatywny „Z dobrej ręki” to prospołeczny projekt, którego celem jest wypracowywanie
zysków w całości przeznaczanych  na aktywizację zawodową osób oddalonych od rynku pracy, w tym przede wszystkim osób w wieku senioralnym. W ramach wspomnianej aktywizacji organizowane są między innymi szkolenia, warsztaty i próbki pracy, które mają podnieść kwalifikacje oraz pomóc osobom wykluczonym zawodowo znaleźć zatrudnienie.

„Z dobrej ręki” działa od listopada 2018 roku. Sklep znajduje się na ul. Wolności 11, ale działa nie tylko stacjonarnie – z chęcią wychodzi do ludzi, jest obecny na przeróżnych targach i kiermaszach, organizuje zbiórki w dzielnicach miasta i nieustannie obecny jest w gdańskiej przestrzeni, aby ideą pomagania zarazić jak największą ilość osób.

Na czym to polega?
Przyjmujemy niewielkie meble, lampy, tekstylia, obrazy, dekoracje, nakrycia stołów, porcelanę, torebki, biżuterię, zabawki oraz książki. Dary te są naprawiane, doczyszczane i wyceniane, a następnie umieszczane na sklepowych półkach, gdzie czekają na nowych właścicieli. Przedmioty można oddawać osobiście, bądź skontaktować się z Gdańską Spółdzielnią Socjalną i umówić się na odbiór z miejsca zamieszkania

Sklep charytatywny „Z dobrej ręki”
ul. Wolności 11, 80-535 Gdańsk
tel. 536 961 197
e-mail: sklepcharytatywny@gmail.com
facebook.com/SklepZdobrejreki

Godziny otwarcia
sklepu:
poniedziałek–piątek:
9:00–17:00
sobota:
09:00–15:00
Pomóc można zarówno oddając, jak i kupując. Za każdy gest życzliwości jesteśmy niezmiernie wdzięczni

12. Gdańskie Centrum Kontaktu

Nie wiesz, jak załatwić swoją sprawę w Urzędzie Miejskim lub jednej z jego jednostek? Zauważysz nieprawidłowo działającą infrastrukturę miejską? – Kieruj się do Gdańskiego Centrum Kontaktu.

Co mogę zgłosić?
Uszkodzona ławka w parku, niedziałająca sygnalizacja świetlna, awaria oświetlenia ulicznego, wyrwa w jezdni, dewastacja przystanku autobusowego, uszkodzony znak drogowy, martwe zwierzę na terenie miejskim itp.

Jakie informacje uzyskam?
Czy mogę uzyskać pomoc w dotarciu na szczepienie? Czy muszę zgłosić sprzedaż samochodu? Gdzie mogę się przemeldować? Co zrobić, gdy w dowodzie rejestracyjnym nie ma miejsca na wpisanie kolejnego przeglądu? Czy i gdzie mogę uzyskać bezpłatną pomoc prawną? itp.

Godziny pracy: 
Czynne 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu.

Kontakt:
Dostępne przez telefon (58 52 44 500),
e-mail (kontakt@gdansk.gda.pl),
formularz zgłoszeniowy
(www.gdansk.pl/kontaktgdansk/zglos),
Facebooka (KontaktGdansk).

Skip to content